Czy poszukiwanie pracowników w internecie jest efektywne, czy lepsze są inne kanały? Co powinno zawierać ogłoszenie o pracę? Jak wybrać spośród wielu CV? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w artykule.
Jest kilka zasad, którymi należy się kierować przy jego tworzeniu ogłoszenia o pracę. Przede wszystkim szczegółowo opisz warunki pracy. Nie podawaj średniej pensji, ale jej górny i dolny próg. Charakteryzując zakres obowiązków najpierw pisz o korzyściach, potem o wymaganiach, na końcu ponownie o korzyściach. Jeśli w trakcie procesu rekrutacji zmienią się Twoje wymagania, zmień ogłoszenie tak szybko, jak to możliwe. Nie obiecuj tego, czego nie możesz spełnić. Unikaj stereotypów. Pomiń zalety typu „kawa, ciastka i dobry zespół”, ponieważ w dzisiejszych czasach nie zaskoczą już nikogo. Pisz prostym językiem, bez frazesów, patosu i abstrakcyjnego języka.
Serwisów internetowych, za pośrednictwem których można szukać kandydatów do pracy jest wiele. Ciekawym przykładem może być Jooble. Ten portal co miesiąc odwiedza około 5 milionów osób z całego świata. Tylko w Polsce przegląda go ponad 170 tys. osób dziennie. Większość poszukujących pracy jest w wieku od 25 do 44 lat.
Każdego dnia pojawiają się na nim setki nowych CV, umieszczonych zarówno przez kandydatów początkujących, jak i doświadczonych specjalistów. Zamieszczanie ogłoszeń na stronie jest całkowicie bezpłatne.
Informację o wolnych miejscach pracy możesz również przesyłać do regionalnego urzędu pracy. Zaletą tego sposobu pozyskania kandydatów do pracy jest wygoda. Nie musisz przeglądać wielu zgłoszeń i odsiewać tych, które są nieodpowiednie. Urząd pracy sam skieruje do Ciebie kandydatów spełniających określone kryteria. Istnieje jednak ryzyko, że zmarnujesz swój czas na przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, którzy nie są w rzeczywistości zainteresowani podjęciem pracy.
Najlepszym sposobem na znalezienie pracowników zdalnych lub wieku od 18 do 25 lat są portale społecznościowe. Na Facebooku oferty pracy umieszczane są w grupach specjalnie do tych celów utworzonych. Wystarczy, że polu wyszukiwania wpiszesz "praca/oferty pracy" i wybierzesz miasto, które Cię interesuje. Z wyświetlonej listy wybierz grupy o dużej liczbie członków, aby mieć pewność, że Twój post uzyska odpowiedni zasięg. Upewnij się, że grupa jest wolna od spamu. Umieszczenie ogłoszenia w grupie może być bezpłatne i płatne. Koszt ogłoszenia zależy od stopnia wypromowania grupy, a także od wielkości miasta. Pamiętaj, że istnieje możliwość wynegocjowania z administratorami grupy darmowego zamieszczenia pierwszej oferty pracy.
Analizując otrzymane od kandydatów do pracy aplikacje warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Po wybraniu odpowiednich aplikacji nadszedł czas na spotkanie z kandydatami. Jednym z głównych sposobów przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej jest wywiad, który może przybrać jeną z poniższych form:
Jest to jedna z metod rekrutacji, stosowana zazwyczaj po rozmowie kwalifikacyjnej , jako drugi etap weryfikacji kompetencji kandydata do pracy. Celem jest sprawdzenie kandydata w prawdziwym środowisku pracy, poznanie jego motywacji, przetestowanie czy jego umiejętności odpowiadają temu, co dana osoba powiedziała o sobie podczas wywiadu.
Znalezienie wykwalifikowanego personelu nie jest zadaniem trudnym w pracy rekrutera . Należy stworzyć ofertę pracy odpowiednią dla danej grupy docelowej, uwzględnić specyfikę stron internetowych, skorzystać z kilku kanałów rekrutacji, dokładnie przejrzeć CV i sprawdzić kwalifikacje kandydata.