Zapytaj
eksperta
Zapytaj
eksperta

Jak skutecznie rekrutować pracowników?

Czy poszukiwanie pracowników w internecie jest efektywne, czy lepsze są inne kanały? Co powinno zawierać ogłoszenie o pracę? Jak wybrać spośród wielu CV? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w artykule.

Zacznij od przygotowania oferty pracy

Jest kilka zasad, którymi należy się kierować przy jego tworzeniu ogłoszenia o pracę. Przede wszystkim szczegółowo opisz warunki pracy. Nie podawaj średniej pensji, ale jej górny i dolny próg. Charakteryzując zakres obowiązków najpierw pisz o korzyściach, potem o wymaganiach, na końcu ponownie o korzyściach. Jeśli w trakcie procesu rekrutacji zmienią się Twoje wymagania, zmień ogłoszenie tak szybko, jak to możliwe. Nie obiecuj tego, czego nie możesz spełnić. Unikaj stereotypów. Pomiń zalety typu „kawa, ciastka i dobry zespół”, ponieważ w dzisiejszych czasach nie zaskoczą już nikogo. Pisz prostym językiem, bez frazesów, patosu i abstrakcyjnego języka.

Gdzie umieścić ofertę?

Serwisów internetowych, za pośrednictwem których można szukać kandydatów do pracy jest wiele. Ciekawym przykładem może być Jooble. Ten portal co miesiąc odwiedza około 5 milionów osób z całego świata. Tylko w Polsce przegląda go ponad 170 tys. osób dziennie. Większość poszukujących pracy jest w wieku od 25 do 44 lat.

Każdego dnia pojawiają się na nim setki nowych CV, umieszczonych zarówno przez kandydatów początkujących, jak i doświadczonych specjalistów. Zamieszczanie ogłoszeń na stronie jest całkowicie bezpłatne.

Giełdy pracy

Informację o wolnych miejscach pracy możesz również przesyłać do regionalnego urzędu pracy. Zaletą tego sposobu pozyskania kandydatów do pracy jest wygoda. Nie musisz przeglądać wielu zgłoszeń i odsiewać tych, które są nieodpowiednie. Urząd pracy sam skieruje do Ciebie kandydatów spełniających określone kryteria. Istnieje jednak ryzyko, że zmarnujesz swój czas na przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, którzy nie są w rzeczywistości zainteresowani podjęciem pracy.

Portale społecznościowe

Najlepszym sposobem na znalezienie pracowników zdalnych lub wieku od 18 do 25 lat są portale społecznościowe. Na Facebooku oferty pracy umieszczane są w grupach specjalnie do tych celów utworzonych. Wystarczy, że polu wyszukiwania wpiszesz "praca/oferty pracy" i wybierzesz miasto, które Cię interesuje. Z wyświetlonej listy wybierz grupy o dużej liczbie członków, aby mieć pewność, że Twój post uzyska odpowiedni zasięg. Upewnij się, że grupa jest wolna od spamu.  Umieszczenie ogłoszenia w grupie może być bezpłatne i płatne. Koszt ogłoszenia zależy od stopnia wypromowania grupy, a także od wielkości miasta. Pamiętaj, że istnieje możliwość wynegocjowania z administratorami grupy darmowego zamieszczenia pierwszej oferty pracy.

Na co zwrócić uwagę w przesłanych przez kandydatów CV?

Analizując otrzymane od kandydatów do pracy  aplikacje warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Okres zatrudnienia. Długi okres zatrudnienia w tej samej organizacji wskazuje zazwyczaj na stabilność kandydata i aspiracje zawodowe. I odwrotnie: jeśli dana osoba współpracowała z wieloma firmami krócej niż rok, może oznaczać, że nie przywiąże się również do pracy w Twojej firmie. Jeśli pracownik zrobił sobie długą przerwę w pracy, należy to wyjaśnić. Nie ma nic złego w korzystaniu z urlopu macierzyńskiego lub pracy jako freelancer. Z drugiej strony, jeśli osoba poszukująca pracy jest bierna zawodowo, jest to zły znak. Doświadczenie musi być adekwatne do stanowiska. Na przykład były animator nie może być dobrym sprzedawcą w firmie IT.
  • Sprawdź profile w mediach społecznościowych. Informacje te pomagają poznać charakter i priorytety życiowe danej osoby.
  • Zwróć uwagę na to, jak napisane jest zgłoszenie. Jeśli jest prawidłowo sformułowane, bez błędów, estetyczne - świadczy to pozytywnie o kandydacie do pracy.

Rozmowa kwalifikacyjna

Po wybraniu odpowiednich aplikacji nadszedł czas na spotkanie z kandydatami. Jednym z głównych sposobów przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej jest wywiad, który może przybrać jeną z poniższych form:

  • Strukturalny - gdy trzymasz przed sobą formularz zgłoszeniowy kandydata i prosisz, aby opowiedział Ci więcej o interesujących Cię kwestiach.
  • Stresowy - kiedy zadajesz kandydatowi prowokacyjne pytania lub zachowujesz się w prowokacyjny sposób, aby sprawdzić jego mocne strony.
  • Sytuacyjny - kiedy kandydatowi opisujesz problem i prosisz o zaproponowanie sposobów jego rozwiązania.

Zadanie testowe

Jest to jedna z metod rekrutacji, stosowana zazwyczaj po rozmowie kwalifikacyjnej , jako drugi etap weryfikacji kompetencji kandydata do pracy.  Celem jest sprawdzenie kandydata w prawdziwym środowisku pracy, poznanie jego motywacji, przetestowanie czy jego umiejętności  odpowiadają temu, co dana osoba powiedziała o sobie podczas wywiadu.

Znalezienie wykwalifikowanego personelu nie jest  zadaniem trudnym w pracy rekrutera . Należy stworzyć ofertę pracy odpowiednią dla danej grupy docelowej, uwzględnić specyfikę stron internetowych, skorzystać z kilku kanałów rekrutacji, dokładnie przejrzeć CV i sprawdzić kwalifikacje kandydata.

Przeczytaj również

Czas czytania: 3 minuty
24 lutego, 2022
specjalista ds. marketingu, email: marketing@indos.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
Otrzymuj powiadomienia o najświeższych artykułach

Zobacz naszą ofertę

FAKTORING JAWNY
Koniec z czekaniem na przelewy od kontrahentów.
Do 90% wartości faktury wypłacimy Ci w 24 h
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Złóż wniosek
Faktoring cichy
Finansowanie faktur bez cesji 
i informowania kontrahenta. Do 75% wartości faktury wypłacimy Ci w 24 h
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Złóż wniosek
Faktoring odwrotny
Spłacimy Twoje zobowiązania w 24 h i otrzymasz prolongatę terminu płatności do 90 dni

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Złóż wniosek
PożyczkI
Finansowanie dla firm na dowolny cel do 4 mln zł. Rozpatrzenie wniosku nawet w ciągu 1 dnia
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Złóż wniosek
INDOS SA ul. Kościuszki 63, 41-503 Chorzów
NIP: 627-23-51-283 | REGON: 276591100
Wpis do KRS: 0000343763 Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach | Kapitał zakładowy: 7.126.560,00 zł wpłacony w całości
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram