Przedsiębiorcy, którzy chcą pozyskać finansowanie na zakup środków trwałych mogą skorzystać z leasingu. Ta forma finansowania stanowi ciekawą alternatywę dla kredytu bankowego.
Przedsiębiorca chcący unowocześnić swój park maszynowy bądź zakupić samochód często decyduje się na leasing, a nie kredyt. Dlaczego? Niejednokrotnie procedura uzyskania finansowania w banku jest bardziej skomplikowana i trwa znacznie dłużej, a ocena zdolności kredytowej przy udzielaniu kredytu jest bardziej rygorystyczna. Leasing jest bardziej dostępny dla firm z niewielkim stażem rynkowym lub dopiero rozpoczynających działalność. Jest to również bardziej elastyczna forma finansowania, ponieważ przedsiębiorca ma możliwość ustalenia okresu leasingu, czy wysokości kwoty wykupu środka trwałego. Leasingobiorca może wybrać mniejsze raty leasingowe a większy wykup na koniec umowy lub wyższe raty a tańszy wykup.
Pożyczka i kredyt – czym się różnią? >>
Leasing jest to forma dzierżawy. Polega on na przekazaniu przez leasingodawcę (instytucję finansową) przedmiotu określonego w umowie do odpłatnego użytkowania osobie korzystającej. Korzystający (leasingobiorca) płaci finansującemu (leasingodawcy) raty leasingowe. Po ostatniej racie, przedsiębiorca może zwrócić przedmiot leasingu, wykupić go lub przechodzi on automatycznie na własność leasingobiorcy.
Przedsiębiorca ma do wybory dwie formy leasingu: operacyjny i finansowy. Formy te różnią kwestie prawne i podatkowe.
W przypadku leasingu operacyjnego jest określony minimalny czas trwania umowy. Zgodnie z przepisami takie finansowanie trwa przez 40% okresu amortyzacji środka trwałego. W umowie leasingu finansowego nie ma takich ograniczeń. Przyjmuje się, że umowa nie powinna trwać krócej niż 6 miesięcy.
W tradycyjnym leasingu operacyjnym właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje leasingodawca (instytucja finansowa). W leasingu finansowym prawa do danego środka trwałego od razu są przenoszone na leasingobiorcę, czyli na firmę.
W obu modelach leasingu można uzgodnić w umowie zarówno zwrot przedmiotu leasingu jak i jego wykup.W przypadku wyboru opcji wykupu w leasingu operacyjnym przedsiębiorca może wybrać i zawrzeć umowę z wysokim bądź niskim wykupem. Jego wartość jest również uzależniona od czasu trwania umowy, wysokości wkładu własnego, okresu amortyzacji.
Dla leasingu finansowego po uregulowaniu ostatniej raty przedmiot leasingu staje się własnością leasingobiorcy.
Znaczna różnica pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym występuję w podejściu księgowym i podatkowym. W leasingu operacyjnym środek trwały pozostaje własnością firmy leasingowej, która dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Przedsiębiorca nie ma możliwości księgowania odpisów amortyzacyjnych jako koszt uzyskania przychodu. Z kolei ma możliwość księgowania jako koszt rat leasingowych wraz z opłatami i prowizjami. Do kosztów zalicza się również opłata wstępna.
Zupełnie inaczej wygląda księgowanie i rozliczenie umowy leasingu finansowego. Jako koszt uzyskania przychodu przedsiębiorca traktuje odpisy amortyzacyjne ponieważ przedmiot leasingu znajduje się w ewidencji środków trwałych leasingobiorcy. Opłata wstępna nie może być wrzucona w koszty. Podatek VAT naliczany od przedmiotu leasingu nie jest rozkładany na części jak w umowie leasingu operacyjnego tylko jest płatny w całości wraz z pierwszą ratą. Przedsiębiorca ma możliwość wrzucenia w koszty tylko część odsetkową raty leasingu.
Leasing operacyjny to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców rozwijających swoją firmę, niedysponujących dużym kapitałem. Brak naliczenia pełnego VATu i rozłożenie go na raty gwarantuje łatwiejsze zachowanie płynności finansowej. Pozostawia również pewną dowolność w kwestii wykupu jak i wysokość rat. Ma to duże znacznie zwłaszcza w przypadku zakupów samochodów klasy premium. Wadę mogę stanowić: minimalny okres trwania umowy leasingu operacyjnego oraz konieczność dokonania dodatkowej opłaty, aby przedmiot stał się własnością leasingodawcy.
Leasing finansowy to dobry wybór dla przedsiębiorców, dla których naliczenie VATu od całości przedmiotu nie stanowi problemu finansowego, a stwarza możliwość uzyskania większych korzyści podatkowych z tytułu odliczenia tego VATu. Stawka opodatkowania może być korzystna w zależności od leasingowanego sprzętu. Niejednokrotnie leasing finansowy może być traktowany jako dostawa towarów i usług. Kolejnymi zaletami mogą być: krótki okres umowy oraz jednorazowa amortyzacja środka trwałego.
Inną formą uzyskania środków finansowych na inwestycje może faktoring odwrotny. W ramach limitu finansowego przyznanego w tej umowie przedsiębiorca może przedstawić do finansowania firmie faktoringowej faktury od dostawców z tytułu sprzętu i urządzeń, które zamierza zakupić. Faktury te zostaną opłacone w ciągu 24 godzin, a przedsiębiorca uzyskuje prolongatę w spłacie zobowiązań do 90 dni.