Za sukces każdej firmy odpowiada nie tylko jej kapitał finansowy, ale przede wszystkim kapitał ludzki. Nie od dziś wiadomo, że zmotywowany pracownik lepiej i efektywniej pracuje. Odpowiednia motywacja jest kluczowa do realizacji całościowych celów biznesowych firmy.
Sposób komunikacji w firmie to jeden z ważnych, pozapłacowych czynników mogących motywować lub demotywować ludzi do pracy. W związku z tym warto jasno komunikować zasady i podział obowiązków. Każdy pracownik musi wiedzieć za co odpowiada. Jego ewentualne potknięcia i błędy, powinny być punktem wyjścia do rozmowy i wspólnego szukania nowych rozwiązań.
Istotną rolą liderów w motywacji pracowników jest komunikacja 1na1 oraz bieżące komunikaty w postaci informacji zwrotnej. Znaczna część pracowników oczekuje potwierdzenia, że ich praca jest doceniania i dostrzegana. Wymiana informacji powinna mieć miejsce zarówno wtedy, gdy są one pozytywne jak i wtedy, gdy są negatywne. Pozytywną informację należy wzmacniać chociażby poprzez pochwałę za dobrze zrealizowane zadania.
Przeczytaj także: Rentowność firmy - sprawdź jak ją obliczyć i zinterpretować >>
Kluczowym aspektem w zarządzaniu zespołem jest połączenie pokoleniowe, tak aby wzajemnie czerpać inspirację i motywację do pracy. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie wspólnego potencjału.
Łączenie młodszych, mniej doświadczonych pracowników z tymi o dłuższym stażu powinno działać na zasadzie wzajemnej sieci wsparcia. Dla wielu młodych pracowników wsparcie od osoby starszej stażem oraz korzystanie z jej doświadczenia może być kluczowe. Zwłaszcza, że pokolenie Z również może podzielić się swoim kapitałem i wspomóc pokolenie X np.bardziej otwartym i odważnym podejściem do pracy lub w zakresie kompetencji cyfrowych. Wspierająca postawa przede wszystkim redukuje poczucie lęku i wpływa na lepszą pracę, która staje się wyzwaniem a nie przykrym obowiązkiem. To przyczynia się do tworzenia przyjaznego środowiska pracy, pobudza ciekawość, która z kolei napędza motywację.
Przeczytaj także: Wszystko co powinieneś wiedzieć o fakturze VAT >>
Bez względu na to, jak dobrze wykwalifikowany jest zespół warto stawiać na ciągły rozwój i doskonalenie pracowników. Szkolenia i podnoszenie swoich kompetencji również pozytywnie wpływają na motywację pracownika. Podobnie jak możliwość rozwoju osobistego tj. swoich pasji i zainteresowań. Pracownicy, którzy mogą rozwijać się zarówno zawodowo, jak i poza pracą są bardziej zmotywowani i osiągają lepsze wyniki.
Przeczytaj także: Gdzie sprawdzić firmę? Zestawienie bezpłatnych i dostępnych online rejestrów przedsiębiorców >>
Bibliografia:
Mazur M., Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Nauki Społeczne, 2(8), 2013.
Płaczkiewicz B., Psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy, Kujawska Szkoła Wyższa we Wrocławiu.
Ciekanowski Z., Szymański Z., Metody motywowania pracowników we współczesnej organizacji , „Nowoczesne Systemy Zarządzania” 2017, nr 4.