Wezwanie do zapłaty (tzw. monit) to informacja np. w formie oficjalnego pisma, które wierzyciel kieruje do dłużnika, aby powiadomić go o upłynięciu terminu płatności za zakupione produkty lub usługi i przypomnieć o konieczności uregulowania zobowiązania w wyznaczonym przez wierzyciela terminie.
Dowiedz się na czym polega windykacja >>
Prawo nie określa, jak należy sformułować wezwanie do zapłaty, ale by spełniało swoją funkcję, czyli mobilizowało dłużnika do zapłaty, powinno zawierać następujące informacje:
Podobnie jak w przypadku treści wezwania do zapłaty, prawo pozostawia przedsiębiorcy dowolność w zakresie terminu jego wysłania. Praktyka wskazuje jednak na to, że wezwanie do zapłaty warto wysłać jak najszybciej, czyli niezwłocznie po upływie terminu płatności. Wezwanie, albo przypomni kontrahentowi o nieuregulowanej płatności i doprowadzi do zapłaty należnej kwoty w podanym terminie, albo w szybkim czasie pozwoli stwierdzić, że dłużnik nie zamierza uregulować zobowiązania i konieczne będzie skierowanie sprawy do windykacji lub na drogę postępowania sądowego.
Windykacja należności– praktyczny przewodnik >>
Aby wezwanie do zapłaty było skuteczne należy należy wysłać je dłużnikowi w sposób, który da nam dowód na to, że dłużnik je otrzymał. Najlepszy do tego będzie list polecony z potwierdzeniem odbioru. Taki sposób wysyłki jest również korzystny dla wierzyciela, jeśli dłużnik nie odbierze listu. Listonosz dwukrotnie podejmuje próbę dostarczenia przesyłki, pozostawiając awizo, a po 14 dniach list wraca do nadawcy. Jednak adnotacja po podwójnym awizowaniu przesyłki powoduje, że mamy do czynienia z domniemaniem dostarczenia wezwania do zapłaty.
Po pierwsze, na mocy przepisów prawnych o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów wysłanie monitu do dłużnika jest obowiązkowe. Jeśli nie wyślemy wezwania do zapłaty i zdecydujemy się skierować sprawę do sądu, to narazimy się na zarzut przedwczesności powództwa z uwagi na niepodjęcie przez powoda próby mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu.
Po drugie, jeśli dłużnik pisemnie odpowie na wezwanie do zapłaty wskazując wysokość i tytuł swojego zadłużenia i proponując ugodowe rozstrzygnięcie sprawy np. rozłożenie spłaty zadłużenia na raty albo umorzenie części długu to takie pismo może stanowić uznanie długu. Jeśli pismo będzie podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania spółki to taka odpowiedź dłużnika spowoduje przerwanie biegu przedawnienia.
Po 70 dniach oczekiwania na płatność prawdopodobieństwo odzyskania długu spada do 50%, dlatego nie warto zwlekać z oddaniem sprawy do windykacji! W INDOS SA 82% należności odzyskiwanych jest na etapie polubownym, czyli bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Dzięki temu nasi Klienci szybciej odzyskują należne im pieniądze.